3 tipy, jak předcházet fluktuaci zaměstnanců
25. 5. 2020
Firmy v ČR čelí vysoké fluktuaci zaměstnanců. Důvodů, proč firma ztrácí kvalitní zaměstnance, je hned několik: nízký plat, nevyhovující pracovní podmínky, špatná organizace práce, chybějící nebo malé možnosti profesního růstu ve firmě. Fluktuaci také můžou ovlivnit špatné vztahy s kolegy nebo s vedením.
Nežádoucí fluktuace je pro zaměstnavatele nevýhodná. Přináší zvýšení nákladů vynaložených během procesu přijímaní nových pracovníků a na udržení vnitřních procesů. Hrozí možná ztráta dodavatelů. Fluktuace může nepříznivě ovlivnit důvěru zaměstnanců vůči zaměstnavateli. Vzrůstající nejistota a nespokojenost pak vede k další fluktuaci.
Na co se zaměřit, aby firma nepřišla o kvalitní zaměstnance?
1. Kvalitní náborové řízení
Jeden z prvních kroků, jak předcházet ztrátě kvalitního zaměstnance, je, aby HR specialisté byli opravdu profesionálové a zkvalitňovali proces náboru. Aby na pohovoru otevřenými otázkami zjistili, proč má uchazeč o danou pozici zájem. Zároveň by měli otevřeně informovat o charakteru pracoviště, popisu práce, pracovních a platových podmínkách a možnostech profesního růstu.
2. Motivace
Pochvaly a poděkování jsou malá, ale důležitá gesta. Stávající zaměstnance je třeba motivovat například firemními benefity jako je dovolená navíc, sick days (indispoziční volno), kurzy cizích jazyků a další školení.
Budování dobrých vztahů na pracovišti pomocí společných obědů, oslav narozenin a úspěchů, a teambuildingy jsou dobré nástroje k udržení motivace zaměstnanců.
3. Poskytování informací a komunikace
Provádění zásadních změn, aniž by o tom management dopředu informoval zaměstnance, je častým důvodem fluktuace. Podřízení postaveni před hotovou věc se cítí jako „o nás bez nás“.
Vytvořte prostředí, kde zaměstnanci nebudou mít ostych, a s důvěrou se na vás obrátí s jakýmkoli problémem. Popřípadě požádejte zaměstnance o vyplnění anonymního dotazníku.
Líbil se vám článek? Sdílejte jej.
Související články
Od 1. ledna 2020 začíná fungovat elektronická neschopenka. Usnadní se tak předávání informací mezi všemi zúčastněnými stranami. Jaké výhody a povinnosti z toho plynou?