Den Nenakupování nahrazuje Black Friday
13. 5. 2020
Černý pátek měl sloužit jako výzva ke snížení konzumních zvyků. Obchodníci to tak ale nenechali a pojem „Black Friday“ úspěšně otočili ve svůj prospěch. Mnoho lidí nyní uznává den Nenakupování místo Černého pátku.
Černý pátek, který měl původně motivovat lidi, aby alespoň jeden den v roce nenakupovali, šetřili tím své peněženky a také planetu. První oficiální bojkot vůči nakupování začal v roce 1997 a od té doby se rozšířil po celém světě. Bojkot byl původně organizován umělcem z Vancouveru Tedem Daveem, který chtěl propagovat tzv. „den pro společnost, aby prozkoumal problematiku nadměrné spotřeby“.
Šílenství v USA
Obchodní řetězce termín černý pátek využili jako marketingový nástroj. Význam překroutili naruby a přilákali spotřebitele na (údajně) zlevněné zboží o několik desítek procent.
Neuběhne ani 24 hodin ode dne Díkuvzdání a Američané se pouštějí do boje se svými sousedy o zlevněné zboží. Ne jednou média zprostředkovala záběry z obchodů, kde došlo k násilí a ke zranění v důsledku nákupní horečky ve slevách.
Den Nenakupování
Někteří aktivisté propagují obdobu Černého pátku – den Nenakupování.
Na britských webových stránkách dnu Nenakupování (Buy Nothing Day) se uvádí:
"Pravidla jsou jednoduchá, po dobu 24 hodin se budete detoxikovat od nákupu věcí – každý se může zúčastnit, pokud stráví den bez utrácení! Černý pátek vysává život malým podnikům, které nemohou konkurovat tomuto bezohlednému snižování cen. Pokud opravdu potřebujete nakupovat v den Nenakupování, ignorujte velké prodejce ... zavázejte se podporovat místní nezávislé obchody a podniky.“
Ode dne Díkuvzdání do prvního pondělí po svátcích Američané utratili 174 miliónů dolarů v online nákupech. V průměru jeden Američan utratil 335 dolarů. Informovala o tom Národní maloobchodní federace (National Retail Federation).
Experti se domnívají, že podobné částky budou utráceny i v následujících letech.
Líbil se vám článek? Sdílejte jej.